Wijzigingen Arbowet per 1 juli 2017

Met de wijzigingen in de Arbowet wordt de betrokkenheid van werkgevers en werknemers bij de arbodienstverlening vergroot en wordt preventie nog meer centraal gesteld. De positie van de preventiemedewerker wordt versterkt, het medezeggenschapsorgaan krijgt een grotere rol en de rol van de bedrijfsarts wordt aangescherpt.  

Opvallende wijzigingen zijn onder andere de komst van een basiscontract voor de arbodienstverlening, uitbreiding van het verplicht preventief spreekuur, het recht op een second opinion bij een andere bedrijfsarts en instemmingsrecht voor het medezeggenschapsorgaan bij de keuze van de preventiemedewerker.
Om deze aanpassingen te stimuleren krijgt de Inspectie SZW meer mogelijkheden tot handhaving. 

Overgangsperiode

Werkgevers krijgen een jaar de tijd (tot 1 juli 2018) om alle wijzigingen door te voeren en de bestaande contracten aan te passen. Alle nieuwe contracten voor arbodienstverlening die op of na 1 juli 2017 worden afgesloten, moeten direct aan de nieuwe wettelijke regels voldoen.


Meer informatie over de wijzigingen is te vinden op het Arboportaal (https://www.arboportaal.nl/actueel/arbozorg/wijzigingen) van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

arbeidsomstandighedenwet arbeidsomstandighedenwet