Artikel Sign+ ’Grafimedia CAO voor professionals’
Hypocriet artikel schreeuwt om correctie vanuit de VSBN
Het artikel opent met nieuwe Grafimedia CAO voor professionals en neemt daarbij de stelling in dat alle andere CAO’s (klein metaal en Sign CAO) niet professioneel zijn. Eenmaal wordt gesteld dat de sectorafspraken gemaakt door het ZSO bepalend zijn voor sign helemaal niet duur is. Geïnterviewde Gert Veldhuis vindt de verplichte afdracht van het A&O-fonds van 0,26% helemaal niet hoog. gemakshalve noemt hij de andere fondsen niet en praat hij ook niet over het Grafimediapensioen. Even de nuchtere zaken op een rij is toch wel het minste wat men van de VSBN mag verwachten.
Met verbazing hebben wij dit artikel ’Nieuwe CAO voor professionals’ gelezen. Afgezien van het feit dat de kop nogal suggestief is, wordt er in het interview gebagatelliseerd en zijn cruciale zaken niet vermeld. In het artikel worden een aantal beweringen gedaan waarin wij ons niet geheel kunnen vinden.
Naast de sectorafspraken zoals vermeld in het artikel, is er de basis Grafimedia-CAO, die van toepassing is voor signbedrijven en in totaal 600 pagina’s tekst omvat waarvan 70 pagina’s algemene CAO-bepalingen.
Het artikel doet vermoeden dat kritiekpunten vanuit de branche, dat de Grafimedia CAO erg duur zou zijn, nergens op gebaseerd zijn. Er wordt alleen aangeven dat het A&O fonds de kosten van de CAO doen opdrijven. Echter wordt er niet bij verteld dat het SGB-, ASF-, ASF opleidingen en ASF kinderopvang fondsen ook verplichte afdrachten voor de werkgever kent. Hierdoor kunnen de kosten dus wel behoorlijk oplopen.
Per 1 januari 2006 wordt de VUT-prepensioenregeling getransformeerd naar andere mogelijkheden voor vervroegde uittreding, vanwege de nieuwe fiscale wetgeving die dit noodzakelijk maakt. Gesteld wordt dat de VUT niet voor signbedrijven gold, wat overigens correct is, maar alleen voor zeefdrukbedrijven. Dit pensioenfonds geldt voorlopig niet voor signbedrijven, maar wel al voor digitaalprintbedrijven. Het prepensioen zal binnen enkele jaren wel verplicht worden voor sign, met mogelijk dezelfde procentuele afdracht van 6,8% voor werkgever/werknemer zoals dat nu al aan de orde is bij de digitaalprintbedrijven.
Het ZSO suggereert dat om tot overeenstemming te komen over deze nieuwe tweejarige CAO, goed geluisterd is naar de wensen vanuit de signbranche. In de praktijk blijkt dat door geen enkele Grafimedia-CAO-partij inhoudelijke informatie aan de signbedrijven is verstrekt over deze verplichtstelling van de Grafimedia-CAO. De signbedrijven worden pas op correcte wijze geïnformeerd nadat men lid is geworden van de ZSO of KVGO. Niet een geheel professionele houding als u het ons vraagt.
Tevens willen wij memoreren aan de gestelde arbeidskostenstijging die aanstaande is. In het artikel wordt gesproken over een stijging van respectievelijk 0,58% en 1,29% voor de jaren 2005 en 2006. Deze procentuele stijgingen zijn echter onjuist. Het jaar 2006 kent goedbeschouwd een arbeidskostenstijging van 1% x 1,29% = 2,30% en in 2007 een effectieve kostenstijging van 1% x 2,5% = 3,53%. En dit geldt ook voor de komende dertig jaar!
Op dit moment hebben veel signbedrijven geen idee welke verplichtingen, ongevraagd, op hen afkomen. En als zij dan ook nog op incorrecte wijze worden ingelicht is het hek van de dam. Wij hopen dat deze toelichting voor enige ontnuchtering zorgt.
Samenvatting artikel uit Sign+
Op 20 april is er overeenstemming bereikt over een nieuwe tweejarige Grafimedia CAO.
Gert Veldhuis, zelf ondernemer, zat voor ZSO aan de onderhandelingstafel om met de vakbonden tot een nieuwe Grafimedia CAO te komen. Uitgerekend op het moment dat het in de gehele signbranche rommelt op het gebied van CAO. Volgens Veldhuis is er geen reden voor signbedrijven om ongerust te zijn gezien het feit dat signbedrijven de mogelijkheid hebben zelf te kiezen welke CAO zij aanhouden.
Aan de ZSO dus de taak om duidelijk te maken wat de nieuwe CAO nu inhoudt.
Om inhoudelijk de zaken goed op een rij te krijgen is er goed geluisterd naar de wensen en behoeften van de leden van de KVGO en ZSO. Specifieke afspraken voor sign- en zeefdrukbedrijven staan in aparte sectorafspraken.
Uiteindelijk worden al deze wensen, meningen en suggesties ingebracht in de onderhandelingscommissie voor de Grafimedia CAO, Veldhuis is verantwoordelijk voor alle sectorafspraken binnen het OHC.
In goed overleg wordt binnen de OHC een eindselectie gemaakt van alle meningen en met die standpunten in het achterhoofd wordt de onderhandelingen ingegaan.
Bij veel ondernemers leeft het idee dat de Grafimedia CAO te ver afstaat van de signbranche.
Veel gehoord kritiekpunt is dat de Grafimedia CAO duur zou zijn, bijvoorbeeld door de kosten van het O&A-fonds.
Het geld in dit fonds wordt beheerd door de ZSO, door de ondernemers zelf dus. De premie bedraagt 0,26 procent en een commissie houdt toezicht dat dit geld ten goede komt aan sector gerelateerde doeleinden.
Uit dit O&A-fonds worden trainingen en opleidingen betaald. Ondernemers kunnen 25 procent tegemoetkomingen krijgen in de kosten van opleidingen. Ook ontwikkelingen op het gebied van de digitale workflow worden uit dit fonds betaald. Dit soort zaken zijn niet voor elkaar te krijgen als daar geen gezamenlijk fonds voor is.
Met name de grotere bedrijven hebben behoefte aan de Grafimedia CAO omdat het een goed handvat biedt voor ondermeer functie-indeling, -waardering en beloning.
Kernpunten nieuwe grafimedia CAO
Er is een tweejarige CAO voor de Grafimedia bedrijfstak afgesloten. Het akkoord voorziet in een loonsverhoging van 2,5% in twee jaar. Dit betekent voor 2005 een loonsverhoging van 1 procent per 1 juni, zodat effectief de arbeidskosten voor de werkgever dit jaar 0,58 procent stijgen. Per 1 juni 2006 volgt dan weer 1,5% loonsverhoging, een arbeidskostenstijging van 1,29%.
Arbeidsongeschiktheid
Conform de uitgangspunten in het najaarsakkoord is afgesproken het eerste ziektejaar 100 procent en het tweede jaar 70 procent te betalen. Gedeeltelijke arbeidsongeschikten die arbeid verrichten in het tweede jaar krijgen voor het deel dat ze werken 100 procent.
Sectorafspraken signbedrijf
In de sectorbepalingen voor het signbedrijf bestond reeds de mogelijkheid om in het kader van de CAO-ingroei door signbedrijven de normale gemiddelde arbeidsduur van 38 uur per week met 104 uur per jaar uit te breiden (dan dus een werkweek van 40 uur). Deze afspraak is verlengd.
VUT- prepensioenregeling
De ‘VUT’ gold al niet voor de signbedrijven, maar alleen voor de zeefdrukkerijbedrijven. De nieuwe fiscale wetgeving op dit terrein maakte het noodzakelijk om die regeling per 1 januari 2006 te transformeren naar andere mogelijkheden voor vervroegde uittreding. De nieuwe regeling komt er in het kort op neer dat werknemers, onder bepaalde voorwaarden, op 63-jarige leeftijd met pensioen kunnen gaan met een uitkering van 70 procent. Voor werknemers van 55 jaar en ouder is een overgangsregeling ingericht.